13/11/2011
- Ramskapelle
Ruimte Diksmuide had haar jaarlijkse uitstap naar sporen van WO.1 in de Westhoek.
Deze keer viel de keuze op Ramskapelle (Nieuwpoort) van waaruit de onderwaterzetting werd uitgevoerd. Via een wandeling van maximum 7 km begeleidde Godfried Vandenberghe ons doorheen het ontstaan en de ontwikkeling van Ramskapelle, met speciale aandacht voor de
Slag van Ramskapelle in oktober 1914, evenals de Wederopbouw. Unieke restanten van schuilplaatsen, bunkers en geschutstellingen gaven ons een goede voorstelling van de Belgische verdedigingslinie aldaar tijdens WO.1. Ook allerlei gedenktekens herinnerden ons daaraan.
Voor de wandeling werd er gekozen voor de noordelijke lus richting Nieuwpoort. Het werd een kennismaking met de dorpskom en de landelijke omgeving van het dorp. Eenmaal buiten de dorpskom konden we genieten van een weids uitzicht over de vlakte, hoewel de autoweg E40 het ons niet altijd gemakkelijk maakt. Bovendien werden we nog wat gehinderd door de mist.
We bezochten eerst de Sint-Laurentiuskerk.
Gedenksteen voor het 6de Belgische linieregiment en het 16de Franse bataljon jagers te voet. Zij heroverden Ramskapelle op 31 oktober 1914 (de bajonet op het geweer).
H.Hartbeeld en gedenkteken voor de militaire slachtoffers
Interieur van de kerk en hierna wat beelden van schilderijen, altaren, glasraam...
De wandeling kon van start gaan
Beeld van de H.Laurentius aan de zij-ingang
Versterkte stationsruïne
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de stations op deze strategisch belangrijke spoorlijn
ingericht als observatiepost. In de bakstenen gebouwen werd een stevige torenachtige constructie
van betonnen balken opgetrokken. De stations werden grotendeels vernield, maar de observatietoren doorstond het oorlogsgeweld. Na de Slag aan de IJzer (18-31 oktober 1914) werd ook het station van Ramskapelle tot observatiepost omgebouwd. Het is het enige voorbeeld dat tot op vandaag bewaard bleef. Het bakstenen gebouw werd aan de binnenzijde versterkt met betonnen wanden, waarin kijk- en schietgaten werden aangebracht. Vanuit het voormalige station had het Belgisch leger een uitstekend zicht op de overstroomde vlakte.
De oude spoorwegbedding, nu dienende als fietspad tussen Diksmuide en Nieuwpoort
Een miniatuur standaardmolen staat op de plaats van 'de molen van Ramskapelle' die tijdens WO.1 door het Belgische leger volledig werd vernield. Op de voorkant an de miniatuurmolen is een klein gedenkteken aangebracht, in de vorm van een straatnaambord met volgende tekst: 'Square16e Franse Jagers, 16e B.C.P. Français, 30-10-1914'.
Voor de molen staat nog de demarcatiepaal nr 3. Deze palen hebben een hoge militair-historische waarde, aangezien ze de verste Duitse opmars willen markeren langsheen de frontlijn tussen Nieuwpoort en de Vogezen (Frankrijk).
Op de rotonde aan de autosnelweg E40 Ramskapelle-Nieuwpoort staat een kunstwerk van de kunstenaar Ivan Peel uit Nieuwpoort. Hij werkt meestal met metaal zoals hier, maar hout, schilderen en fotografie boeien hem ook. Het kunstwerk (2010) stelt
golven en spelende kinderen voor.
De wandeling ging verder via de Koolhofstraat, alwaar we de Koolhofvaart bereikten.
Fabrieksschoorsteen van de voormalige steenbakkerij (Briqueteries, Tuileries et Céramiques)
We dwarsten het Zelteleed.
En via het wandelpad onder de Zeltebrug bereikten we de Pelikaanbrug.
Via de koolhofput bereikten we de voormalige spoordijk Nieuwpoort-Diksmuide (Frontzate)
Villa Bertha : Langs de oude spoorwegbedding staan nog veel getuigen van WO.1. De gewone soldaten gaven elke bunker of mitrailleurpost een naam. De mitrailleurpost hier heete dan ook 'Villa Bertha'.
Belgische militaire begraafplaats
Page made by Albert Ommey.