Recht op antwoord op : Engelse Piloot is William Harold Roebuck - Bovekerke - 03/02/2008
14 February 2008 - Bovekerke - Bron: Johan Ryheul
The soldier buried at Bovekerke Churchyard, until now unkown, has recently been identified as William Harold Roebuck. / De onbekende soldaat niet langer onbekend

Verschenen in de Weekbode en www.wo1.be

In 1997 begon de zoektocht voor de identificatie van het eenzame WO I graf te Bovekerke.

Oorspronkelijk was dit op een laag pitje, maar beetje bij beetje groeide de verwondering, hoe het nu kon dat een WO I piloot die op 15 september 1917 stierf niet kon geïdentificeerd worden. En al snel werd het een doel op zich om een naam op deze grafsteen van de Commonwealth War Graves Commission te kunnen plaatsen.

Vanuit de interesse in de luchtoorlog in het noorden van de provincie West-Vlaanderen en voor het Marinekorps Flandern zou pas veel later de mogelijke identificatie er komen.

Navraag op diverse gespecialiseerde fora over de Eerste Wereldoorlog bracht geen enkel spoor op. Ook The Aerodrome.com waar de top van specialisten over de luchtvaartgeschiedenis in de Eerste Wereldoorlog zich op bevond, kon onmogelijk een antwoord geven, en iedere reactie bracht enkel nog meer vraagtekens met zich mee.
Ook de Commonwealth War Graves Commission zelf kon geen verdere info verschaffen.

Ondertussen verscheen ook het uitstekende naslagwerk The Sky Their Battlefield van Trevor Henshaw bij Grub Street, London en ook daarin was geen enkel spoor te bekennen van een mogelijke kandidaat voor Bovekerke.

Een aantal grote namen besloten zich verder mee in te zetten voor de identificatie, waaronder ook Trevor Henshaw himself die nog een paar keer de nationale archieven te Kew ging uitspitten om maar een spoor te vinden, doch alles bleef tevergeefs. Geen enkel spoor was er te vinden in het archief van de RFC of van de RNAS.

Er werd besloten om ook andere nationaliteiten niet uit te sluiten, misschien was er achteraf bij de identificatie van de piloot een fout begaan ? Doch ook dit spoor bleek noch in Frankrijk, noch in Belgie enig resultaat te geven.

Ook de gemeente Koekelare of de parochie beschikte over geen verdere info.

In 2005 ontstond ook het Forum Eerste Wereldoorlog, en ook daar werd de vraag gesteld of iemand meer wist over dit verhaal.

Het leuke was dat hier een zeer groot aantal pistes onderzocht werden, het werk van vooral Jean-Pierre Lauwers uit Brugge. Gedurende enige tijd werd zelfs gedacht aan een Belg, maar ook dit verhaal bleek uiteindelijk niet te kloppen.

De enige resterende mogelijkheid was een piloot die gestorven was aan zijn verwondingen. Het feit dat Bovekerke blijkbaar enige tijd over een hulplazarett beschikte opende nieuwe mogelijkheden.
Lt von Götz van de I Marine Feldjasta haalde boven omgeving Wijnendale een Bristol F2b neer op 11 september met bemanning Sgt. WH Roebuck en 2nd Lt. HT Batson, die beide direct zouden gestorven zijn (volgens Britse bronnen). Echter, Batson is begraven in het Ieperse (Larch Wood Cemetary), Roebuck heeft geen bekend graf...

De, in het artikel waarop wij reageren, vermelde datum van 17 september als datum waarop Roebuck neerkwam is niet juist. De correcte datum van 11 september is trouwens nog eens onrechtstreeks bevestigd in de Royal Flying Corps Communiques, gezien men zegt op die datum : 2nd Lt's J binnie & Tuffield, 48 Squadron, shot down a DFW two-seater out of control near Dixmude. Iets waar we straks op terug komen.

von Götz werd trouwens dezelfde avond nog neergeschoten door een toestel van 9 Naval Squadron en dus is er geen echt rapport overgebleven wel de bevestiging van zijn overwinning.

We keerden zelfs een maand terug om naar mogelijkheden te zoeken, maar de inzittenden van een crash op 17 augustus waren beide begraven op Larch Wood cemetary en op de 18e te Vladslo van 4 Naval Sqdn. Volgens de Britten direct dood, maar zijn lichaam werd nooit gevonden. Het betreft hier Flight Sub Lt. Charles Raymond Walker Hodges, die een Sopwith Camel B3938 vloog. 19 jaar oud.

Van Duitse zijde buiten deze, nog een claim te Vladslo-Ese